جرمن ترم | گروه آموزشی افروز جهانگیری

امروزه یادگیری یک زبان خارجی برای هر فرد امری اجتناب ناپذیر می باشد. اما بسیاری از زبان ها برای یادگیری مخاطب بیشتری نسبت به دیگر زبان ها دارند که این موضوع جدا از نیاز افراد به دشواری و سختی یادگیری آن زبان نیز مربوط می شود.

یادگیری زبان های متعدد و توانایی چند زبانه بودن باعث می شود تا به سمت زبان های ساده و همچنین زبان هایی که ریشه های مشترکی با یکدیگر دارند برویم و هر چقدر این زبان ها در دنیا پرطرفدار باشند کار ما را برای یادگیری راحت تر می کنند.

اما جدا از این می خواهیم به بررسی سخت ترین زبان های دنیا با معیارهای استاندارد و بین المللی بپردازیم و مشخص کنیم که اگر به عنوان مثال زبان چینی برای ایرانی ها بسیار سخت است مطمئنا برای کره ای ها و یا ژاپنی ها سخت تلقی نمی شود.

و اینکه یادگیری هیچ زبانی غیر ممکن نیست و کسانی که توانستند به این زبان ها مسلط شوند و آن ها را یاد بگیرند همه سختی های یادگیری آن زبان را گذرانده اند اما در آخر موفق به یادگیری آن زبان سخت شده اند.

اگر فکر می‌کنید که یادگیری زبان‌ آلمانی، فرانسوی یا اسپانیایی کار دشواری است، پس بهتر است هرگز به سراغ‌ زبان‌های مجاری، ناواجو یا تایلندی نروید.

الفبای زبان تایلندی از 44 حرف صامت و 32 مصوت تشکیل شده است. ما در این مطلب، لیستی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

سخت ترین زبان های دنیا شامل چه زبان هایی می شود ؟

1- فنلاندی

زبان فنلاندی به پیچیدگی و دشواری‌اش معروف است، و علت خوبی هم برای این پیچیدگی وجود دارد. اسم‌های زبان فنلاندی دارای 15 حالت دستوری مختلف هستند، در حالی که در زبان انگلیسی تنها 3 حالت دستوری داریم: فاعل، مفعول، مضاف‌الیه.

این زبان از خانواده‌ی زبان‌های فینو-اوگری است و هیچ ریشه‌ای در زبان‌های آلمانی یا لاتین ندارد تا به کمک آن بتوانید معنای چیزی را حدس بزنید.

تنها چیزی که یادگیری این زبان را کمی راحتتر می‌کند این است که الفبای این زبان مشابه الفبای انگلیسی است و کلماتش به همان شکلی که نوشته شده‌اند، خوانده می‌شوند. در تئوری، تلفظ کلمات نسبتاً آسان به نظر می‌رسد، اما صامت‌ها و مصوت‌های بلند به راحتی می‌توانند شما را گیج کنند.

2- روسی

مؤسسه‌ی خدمات خارجی (یک مؤسسه آموزشی فدرال در ایالات متحده آمریکا)، درجه‌ی دشواری زبان روسی را 4 از 5 تعیین کرده است. بنابراین زبان روسی به اندازه‌ی سایر زبان‌هایی که در این لیست آورده شده‌اند، چالش‌برانگیز نیست.

با این حال چندین مانع بر سر راه یادگیری زبان روسی وجود دارد، یکی از این موانع این است که املای زبان روسی اصلاً ساده نیست. این زبان پر از مصوت‌هایی است که اکثر انگلیسی‌زبانان با آن آشنایی ندارند و همچنین برای تسلط بر زبان روسی باید یک الفبای کاملاً جدید را یاد بگیرید.

3- ویتنامی

گرامر غیرمعمول، تلفظ دشوار و 6 لحن مختلفی که در زبان ویتنامی وجود دارند باعث شده‌اند که یادگیری آن برای افراد فارسی زبان بسیار چالش برانگیز باشد. چقدر طول می‌کشد تا بر زبان ویتنامی تسلط پیدا کنید؟

برای تسلط بر مهارت‌های خواندن و صحبت کردن به زبان ویتنامی، حداقل به 1100 ساعت کلاس آموزشی نیاز دارید. البته یادگیری این زبان، مزیت‌هایی را نیز به همراه دارد: با یادگیری زبان ویتنامی می‌توانید به یکی از 20 مکان آرامش‌بخش دنیا سفر کنید.

4- مغولی

پیچیده‌ترین قسمت زبان مغولی، تلفظ آن است.

وقتی که با تلفظ مغولی کنار آمدید، دیگر یادگیری گرامر آن کار چندان مشکلی نخواهد بود، البته به شرطی که با گرامر فنلاندی آشنایی داشته باشید؛ و اگر توانایی خواندن زبان روسی را داشته باشید آنگاه با الفبای مغولی نیز مشکلی نخواهید داشت. اگر این دو شرط درمورد شما صدق نمی‌کند آنگاه یادگیری این زبان برای شما بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود.

5- مجارستانی

زبان مجارستانی نیز مانند زبان فنلاندی، عضوی از خانواده‌ی کوچک زبان‌های فینو-اوگری است، بنابراین اکثر انگلیسی‌زبان‌ها با لغات آن آشنا نیستند. همچنین این زبان دارای 18 حالت دستوری و 14 مصوت مختلف است که تلفظ لغات را بسیار دشوار کرده.

همچنین این زبان بیش از سایر زبان‌ها به اصطلاحات متکی است، بنابراین اگر اصطلاحات کمی بلد هستید و با همین دانش اندکتان به این کشور سفر کنید، احساس می‌کنید که همه با یک زبان رمزی با هم صحبت می‌کنند.

6- تایلندی

در هنگام یادگیری زبان تایلندی، گرامرش برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد، بلکه نوشتار و تلفظ آن است که باعث کاهش سرعت یادگیری‌تان می‌شود. این زبان دارای پنج لحن مختلف و چندین مصوت کوتاه و بلند است.

الفبای این زبان دارای 44 حرف بی‌صدا و 32 حرف صدادار است.

7- ایسلندی

زبان ایسلندی به دلیل داشتن چهار حالت دستوری و سه جنسیت مختلف و همچنین به خاطر حروف ناآشنایش برای افراد انگلیسی‌زبان، اصلاً زبان راحتی نیست.

کلمات این زبان می‌توانند بسیار طولانی باشند و برای رمز‌گشایی و تلفظ این کلمات به بصیرت و بینش عمیقی نیاز خواهید داشت. معمولاً این زبان به عنوان یکی از دشوارترین زبان‌ها برای افراد انگلیسی‌زبان شناخته می‌شود.

8- استونیایی

زبان استونیایی، سومین و آخرین زبان از خانواده‌ی فینو-اوگری است که زبان‌های مجاری و فنلاندی نیز در همین خانواده قرار دارند. این زبان از 14 حالت دستوری مختلف تشکیل شده است. علاوه بر این، صامت‌ها و مصوت‌های این زبان دارای کشش مشخصی هستند: کوتاه، بلند و خیلی بلند.

اما مشکل فقط همین نیست. گرامر این زبان نیز دارای استثنائات فراوانی است و شاید همین مسئله باعث شود که آموزش خود را متوقف کنید و درمورد تمایل‌تان برای یادگیری زبانی که تنها 1.1 میلیون گویش‌وَر بومی دارد، تجدید نظر کنید.

9- گرجی

زبان گرجی، خط مخصوص به خود را دارد که در هیچ زبان دیگری مشاهده نمی‌شود و بسیاری از حروف آن کاملاً شبیه به هم هستند. به عنوان مثال حروف ვ، კ، პ، ჰ، ყ، ფ، გ، و ც، حروف مختلفی هستند که اگر تازه یادگیری این زبان را شروع کرده باشید آنگاه در درک تفاوت آن‌ها دچار مشکل خواهید شد.

همچنین تلفظ کلمات گرجی نیز برای افراد فارسی‌زبان بسیار چالش‌برانگیز است و نکته‌ی مهم‌تر این است که تعداد افراد علاقه‌مند به یادگیری زبان گرجی آنقدر اندک است که یافتن یک معلم گرجی (یا یک فرد گرجی‌زبان که بتواند تلفظ شما را درک کند)، کار بسیار دشواری است.

10- زبان چکی

صرف کلمات در زبان چکی به خودی خود یک کابوس تمام عیار است. اما در ابتدا نیازی نیست که نگران این مسئله باشید، چون اول باید از مانع غیرقابل عبور این زبان، یعنی تلفظ صحیح کلمات آن، عبور کنید.

از طرفی، هر کدام از حروف الفبای زبان چکی فقط و فقط یک تلفظ دارند و از طرف دیگر کلمه‌ی Čtvrtek را داریم که به معنای پنج‌شنبه است و یادگیری نحوه‌ی تلفظ این حروف در کنار یکدیگر، زمان زیادی می‌برد. اگر شما به یکی از زبان‌های اسلاوی صحبت می‌کنید آنگاه یادگیری این زبان برایتان کمی آسان‌تر خواهد شد، اما در غیر این‌صورت با زبان چالش‌برانگیزی روبرو هستید.

11- آلبانیایی

الفبای 36 حرفی زبان آلبانیایی نشان‌دهنده‌ی مسیر پرتلاطم یادگیری این زبان است. علاوه بر این، گرامر این زبان نیز دارای استثنائات فراوانی است که باید همه‌ی این استثنائات را به خاطر بسپارید.

12- ترکی

ترکی یک زبان پیوندی است، این بدان معناست که لغات پیچیده‌ی این زبان از به هم چسباندن کلمات دیگر ایجاد می‌شوند و هیچ تغییری در کلمات سازنده‌ ایجاد نمی‌شود. چنین چیزی برای فارسی‌زبان‌ها کاملاً ناآشنا و غیرعادی است، اما اگر به زبان‌های ژاپنی، کره‌ای یا فنلاندی صحبت می‌کنید، آن‌گاه مشکل چندانی با زبان ترکی نخواهید داشت.

13- لهستانی

7 حالت دستوری مختلف در زبان لهستانی، نسبت به حالت‌های دستوری موجود در زبان‌های فینو-اوگری (فنلاندی، مجاری و استونیایی که در این لیست نیز بررسی شدند)، اصلا وحشتناک به نظر نمی‌رسند. اما تلفظ کلمات لهستانی، شما را با مشکل روبرو خواهد کرد.

این زبان دارای آواهای فراوانی است که مشابهشان در زبان فارسی وجود ندارد و برای تسلط یافتن بر این آواها به تمرین زیادی نیاز خواهید داشت.

14- زبان ناواجو

زبان ناواجو آنقدر دشوار است که «رمز گویانِ» ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی دوم، از این زبان به عنوان یک زبان رمزی استفاده کردند و با کمک آن توانستند کدی را ایجاد کنند که آلمانی‌ها به هیچ وجه قادر به رمزگشایی‌اش نبودند.

15- یونانی

یکی از بزرگترین موانعی که بر سر راه یادگیری زبان یونانی وجود دارد، الفبای آن است. البته گرامر آن نیز به خاطر صرف‌های غیرعادی، قواعد فراوان و اسامی جنسیت‌دارش، می‌تواند کمی پیچیده باشد. تلفظ زبان یونانی نیز به کمی تمرین نیاز دارد، زیرا آواهایی در این زبان وجود دارند که مشابهشان در زبان فارسی یافت نمی‌شود.

به همین دلیل است که در زبان انگلیسی برای نشان دادن ابهام یک جمله، از اصطلاح «it’s Greek to me» (یعنی انگار یونانی هست) استفاده می‌کنند.

16- کره‌ای

زبان کره‌ای برخلاف زبان‌های چینی و ژاپنی، دارای الفبای نسبتاً ساده‌ای است که یادگیری‌اش چندان طول نمی‌کشد، بنابراین خیلی سریع می‌توانید کلمات را یاد بگیرید. اما توانایی صحبت کردن به زبان کره‌ای، مقوله‌ی جداگانه‌ای است.

گرامر زبان کره‌ای کاملاً با دستور زبان فارسی تفاوت دارد و تلفظ کلماتش دارای قواعد سفت و سختی است، این عوامل باعث شده‌اند که زبان کره‌ای به یک چیز پیچیده و بغرنج تبدیل شود.

17- چینی ماندارین

زبان ماندارین یکی از معدود زبان‌هایی است که مؤسسه‌ی Foreign Service آن را به عنوان دشوارترین زبان برای انگلیسی‌زبان‌ها، معرفی کرده است.

الفبای این زبان از کاراکترهای بسیار دقیق و پر جزئیاتی تشکیل شده است؛ این زبان جزو زبان‌های نواختی (تونال) است؛ اصطلاحات زیادی در این زبان وجود دارد؛ نمی‌خواهیم شما را بترسانیم، اما توانایی صحبت کردن به زبان ماندارین اصلاً ربطی به مهارت خواندن آن ندارد و اگر بتوانید به این زبان صحبت کنید، دلیل بر این نیست که بتوانید نوشته‌های آن را نیز بخوانید. همچنین توانایی خواندن این زبان نیز ربطی به مهارت نگارش آن ندارد.

18- ژاپنی

اولین مانعی که در مقابل یادگیری زبان ژاپنی وجود دارد، خط آن است که فقط اگر به زبان چینی مسلط باشید می‌توانید از آن سر در بیاورید. به نظر می‌رسد که این زبان گرامر ساده‌ای دارد، اما زبان ژاپنی دارای کلماتی به نام پارتیکِل است که در زبان فارسی هیچ معادلی ندارند.

19- کانتونی

لحن های موجود در زبان ماندارین، آن را به یک زبان چالش‌برانگیز تبدیل کرده‌اند، اما تعداد لحن‌های موجود در زبان کانتونی دو برابر بیشتر از زبان ماندارین است و 8 لحن مختلف دارد. به خاطر خط تصویری این زبان، نمی‌توان خواندنش را با قواعد آوایی یاد گرفت.

علاوه بر این، از آنجایی که زبان ماندارین نسخه‌ی ساده شده‌ی زبان کانتونی است و به طور گسترده در کشور چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین منابع زیادی برای یادگیری زبان کانتونی وجود ندارد.

20- عربی

انگلیسی‌زبان‌ها برای یادگیری زبان عربی باید الفبای کاملاً جدیدی را یاد بگیرند و همچنین باید عادت کنند که کلمات را از راست به چپ بخوانند. تسلط یافتن بر آواهای موجود در این زبان برای فارسی‌ زبانان‌ بسیار دشوار است و گرامر این زبان نیز پر از افعال بی‌قاعده است.

حتی اگر موفق شوید که بر تمام این مشکلات غلبه کنید، باز هم مشکل دیگری بر سر راهتان وجود خواهد داشت: این زبان دارای لهجه‌ها و گویش‌های بسیار متفاوتی است! بنابراین ممکن است در اردن به خوبی صحبت کنید، اما در کویت با مشکل مواجه شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *