جرمن ترم | گروه آموزشی افروز جهانگیری

کودکان، زبان‌‌های تازه را مانند اسفنج جذب می‌‌کنند. اما چقدر می‌‌تواند آسان باشد که به کودک خود آلمانی یاد دهید؟ منابع خوب آلمانی که می‌‌توانند به شما کمک کنند، چه هستند؟

خوب است این را بدانید: شروع اولیه یادگیری زبان‌‌ها، می‌‌تواند فرصت‌‌ها و مزایای بسیاری را به‌‌ همراه بیاورد.

کودکان دوزبانه قادر هستند به‌‌علت آشنایی با کشورها و فرهنگ‌‌های متنوع، با مهارت‌‌های پیشرفته خوانش، اعتمادبه‌‌نفس بیشتر و یک ادراک بزرگتر نسبت به دنیایی که در آن زندگی می‌‌کنیم، تبدیل به دانش‌‌آموزان بهتری شوند.

همچنین، ارزشمند است که در ذهن داشته باشیم که 228 میلیون متکلم‌‌ زبان آلمانی در دنیا وجود دارد که آلمانی را به دهمین زبان محبوب جهان تبدیل کرده‌‌اند. به‌‌علاوه، آلمان، چهارمین اقتصاد بزرگ دنیاست، پس سخن گفتن به زبان آلمانی فرصت‌‌های زیادی همراه خود دارد.

منابع آنلاین متعددی موجود است که می‌‌توانید برای معرفی زبان آلمانی به کودک خود، از آن‌‌ها استفاده کنید.

پیش از اینکه شروع کنیم، اگر به‌‌دنبال دوره‌‌ی آنلاین زبان آلمانی هستید، من کلاس زبان آلمانی جرمن ترم را پیشنهاد می‌‌کنم.

بیایید شروع کنیم!

آلمانی برای کودکان: نوزادان

هیچوقت شروع یادگیری یک زبان، کار آسانی نیست. اگر تمایل دارید که کودکی دوزبانه پرورش دهید، پس ضرر ندارد که از همان روز اول آن‌‌ها را به دنیای آلمانی وارد کنید.

با آشکار کردن موسیقی و ترانه‌‌های آلمانی برای کودکانتان از همان سنین ابتدایی، شروع کنید.

نوزادان می‌‌توانند از هفت ماهگی، تفاوت بین زبان‌‌ها را تشخیص دهند؛ ازطریق ویژگی‌‌هایی همچون دانگ و طول مدت صدا.

به‌‌علاوه، خواندن نواهای کودکانه و لالایی‌‌ها برای کودکان از سنین ابتدایی، از ایجاد مشکلات زبانی در آینده‌‌ جلوگیری می‌‌کند.

ترانه‌‌های آلمانی مناسب بسیاری برای کودکان وجود دارد. کانال یوتیوب sing mit mir (با من بخوان)، تنوع زیادی در ترانه‌‌ها و لالایی‌‌های کودکان دارد؛ که همه به زبان آلمانی هستند. این کانال، سه فهرست مختلف دارد-شعر‌‌های نوزاد، لالایی‌‌ها و سرود کریسمس. ترانه‌‌هایی همچون لالایی مشهور یوهانس برامس Guten Abend, gute Nacht (عصربخیر، شب‌‌بخیر)، تبدیل به انیمیشن شده‌‌اند با زیرنویس متن آلمانی، که در سبک کارائوکه با همراه، اجرا می‌‌شود.

اسپاتیفای همچنین مکان خوبی برای یافتن ترانه‌‌های آلمانی برای کودکان است. پلی‌‌لیست‌‌هایی برای تقریبا همه‌‌جور احوال و شرایطی وجود دارد که فقط با اشاره یک کلیک موس فاصله دارند.

جست‌‌و‌‌جو برای پلی‌‌لیست‌‌های آموزش زبان، همانند آلمانی را یاد بگیرید و بخوانید، که دارای 19 آوای مخصوص نوزادان مشهور هستند همچون Mary Hatte Ein Kleines Lamm (مری یک برّه داشت) و Bist Du Glücklich Und Du We (اگر شادمان هستی و آن‌‌را می‌‌دانی). در این پلی‌‌لیست، ترانه‌‌ها درابتدا در انگلیسی خوانده می‌‌شوند، به‌‌دنبال ترجمه‌‌‌‌ی آلمانی.

آلمانی برای کودکان: کودکان نوپا (2-5 سال)

گفته می‌‌شود که این سه سال، سن مطلوب برای شروع یادگیری زبان دوم است. این به این دلیل است که کودکان کوچکتر، بهتر صداهای جدید را تقلید می‌‌کنند و تلفظ‌‌های جدید را فرامی‌‌گیرند. دروس مربوط ‌‌به زبان می‌‌توانند کاملاً غیررسمی باشند و حتی می‌‌توانند بخشی از زمان بازی کودک شما باشند.

درحالی‌‌که به آشکار کردن ترانه‌‌ها و موسیقی آلمانی برای کودکانتان ادامه می‌‌دهید، حالا زمان خوبی است که به ‌‌آن‌‌ها اجازه دهید تا کارتون‌‌ها و برنامه‌‌های تلویزیونی آلمانی را تماشا کنند. ممکن است نتوانند تمام لغاتی که بیان می‌‌شود را متوجه شوند، اما قطعاً از خندیدن همراه شخصیت‌‌های اصلی لذت می‌‌برند.

Die Sendung mit der Maus (برنامه‌‌ای با آن موش)، یکی از محبوب‌‌ترین برنامه‌‌های کودک تلویزیونی آلمانی در تمام دوران‌‌هاست. از سال 1971 تاکنون پخش می‌‌شده است و هر برنامه شامل بخش‌‌هایی است که اطلاعاتی را در شیوه‌‌ای مستقیم و ساده، ارائه می‌‌دهد. Lachgeschichten (سرگرمی)، بخش‌‌هایی از برنامه هستند که خنده‌‌دار است، در‌‌حالی‌‌که بخش Sachgeschichten (آموزنده)، داستان‌‌هایی کوتاه و غیرتخیلی هستند درباره‌‌ی موضوعات متنوع، که اکثراً “چگونه وسایل کار می‌‌کنند” به آن‌‌ها مرتبط می‌‌شود. موش کارتونی، بین این بخش‌‌ها می‌‌آید و می‌‌رود و نشان داده می‌‌شود که با دوستانش وقت می‌‌گذراند.

برنامه توسط بزرگسالان و کودکان به یک اندازه استقبال شده است. قسمت‌‌های آنلاین آن را می‌‌توان در وبسایت Das Erste Mediathek پیدا کرد. همچنین یک وبسایت تعمالی وجود دارد که کودکان می‌‌توانند کلیپ‌‌های آلمانی کوتاه را تماشا کنند و بازی‌‌هایی مانند نقاشی کردن آنلاین همراه با آن موش را انجام دهند.

KiKANiNCHEN، یک برنامه کودک تلویزیونی جدید است. شخصیت اصلی یک خرگوش آبی سخنگو است. این برنامه را می‌‌توان در یوتیوب پیدا کرد، و همچنین وبسایتی با بازی‌‌های تعاملی آلمانی وجود دارد.

آلمانی برای کودکان: مهدکودکی‌‌ها (5 سال به بالا)

کتاب‌‌های آلمانی برای کودکان

تقریبا هر بچه‌‌ای تا بزرگ شود، با افسانه‌‌های برادران گریم آشنایی پیدا می‌‌کند. این کار در سال 1812 در آلمان نوشته شده است. این داستان‌‌های مشهور به فارسی ترجمه شده‌‌ و در بسیاری موارد، تغییرات جزئی درآن ایجاد شد تا نسبت ‌‌به متن اصلی، بیشتر کودکانه باشد.

همیشه لذت‌‌بخش است که یک متنی را به زبان اصلی خواند یا شنید. فروشگاه های اینترنتی، جلدهای بسیاری از داستان‌‌های گریم Brüder را در شکل دوزبانه ارائه می‌‌دهد که هم می‌‌شود به فرم نسخه چاپی تهیه کرد و هم PDF. با مطالعه یا گوش دادن به قصه‌‌ها، می‌‌توانید از ادبیات کلاسیک مانند Aschenputtel (سیندرلا)، Der Froschkönig، (شاهزاده قورباغه) و Rotkäppchen (رابین هود کوچک) لذت ببرید.

کتاب آلمانی کودکانه‌‌ی مکس و موریس – Eine Bubengeschichte in sieben Streichen (مکس و موریس – داستان هفت شوخی پسرانه)، در دنیای زبان انگلیسی کمتر شناخته شده است. این کتاب که در سال 1865 چاپ شد، داستانی بامزه است که در دوبیتی‌‌های قافیه‌‌دار گفته می‌‌شود که محبوبیت خود را به‌‌عنوان داستان‌‌های موقع خواب کودکان در کل کشورهای آلمانی زبان، حفظ کرده است.

این کتاب، هفت داستان شوخی و بلایایی که مکس و موریس – زجردهندگان و دردسرسازها – بر اعضای خانواده‌‌، معلمان و غریبه‌‌های نامشکوک درمی‌‌آورند را دربردارد. نسخه‌‌ی اصل آلمانی و ترجمه انگلیسی، به‌‌طور آنلاین یافت می‌‌شود. کودکان می‌‌توانند یا متن‌‌های آلمانی مستقل را مطالعه کنند، یا نسخه دوزبانه را. این وبسایت همچنین دارای یک سری آزمون‌‌ها از کتاب‌‌ها است که کودکان (و حتی بزرگسالان!) می‌‌توانند برای آزمودن دانش آلمانی خود از آن بهره ببرند.

پدرو مادرها، ممکن است از خواندن کلاسیک‌‌های بی‌‌انتها که آن‌‌ها نیز باهمان داستان‌‌ها بزرگ شدند، برای کودکان خود (ومتقابلاً دیدن اینکه کودکان هم برای خودشان می‌‌خوانند)، لذت ببرند.

اگرچه تن‌‌تن توسط کارتونیست بلژیکی، هرگه، ساخته شده است، کامیک‌‌هایش درسراسر اروپا خوانده و تحسین شده است. همچنین داستان‌‌هایش به بیش‌‌از هفتاد زبان زنده دنیا ترجمه شده‌‌اند … از جمله آلمانی.

گزینه‌‌های دیگر برای مطالعه کودکانه به زبان آلمانی، شامل Wo ist Walter? (والی/والدو کجاست؟) و Die kleine Raupe Nimmersatt (کرم ابریشم بسیار گرسنه) هستند.

بازی‌‌ها و برنامه‌‌های آلمانی برای کودکان

Duolingo یکی از منابع بیشتر اشاره شده است و دلیل خوبی هم دارد. این برنامه رابطی بسیار ساده و جذاب دارد و در سیستمی همراه جوایز کار می‌‌کند – همین‌‌که یاد می‌‌گیرید و شمش کسب می‌‌کنید، سطح خود را بالا می‌‌برید، که می‌‌تواند در فروشگاه مجازی خرج شود. این برنامه هم برای کودکان و هم بزرگسالان طراحی شده است. Duolingo، قصد دارد که کمک کند مهارت‌‌های ساده لغات و دستور زبان را بسازید.

ترانه‌‌های آلمانی مناسب برای آواز خواندن همراه

کانال یوتیوب آلمانی YleeKids German، میزبان یک گستره وسیع از ویدیوهایی است مخصوص کودکان کوچک – به شیوه‌‌ای طراحی و تبدیل به انیمیشن شده‌‌اند که همراهشان آواز خوانده شود.

کودک شما می‌‌تواند تلفظ آلمانی الفبا را یاد بگیرد یا همراه ترانه‌‌های محبوب قدیمی Zehn in einem Bett ( که در دنیای انگلیسی زبان‌‌ها، به‌‌نام ده نفر در یک تخت، شناخته می‌‌شود) و Baa Baa Schaf (بع بع گوسفند سیاه)، آواز بخوانند.

آلمانی برای کودکان بزرگتر (10 سال به بالا)

ممکن است کودکی داشته باشید که درسن دورقمی، عشق به زبان پیدا کرده باشد. این‌‌ها نمونه‌‌هایی از منابع آلمانی هستند که کودکان بزرگتر، کودک بین 10 تا 14 سال و یا حتی نوجوانان از آن‌‌ها لذت خواهند برد.

داستانی که هیچگاه تکراری نمی شود

Die unendliche Geschichte، یک رمان تخیلی آلمانی است از میکل اند، که درسال 1979 منتشر شد. قهرمان این رمان، پسری جوان است که باستیان بالتازار باکس نام دارد، که کتابی به‌‌‌‌نام داستان بی‌‌‌‌انتها را از یک کتابفروشی قدیمی می‌‌دزدد که از آن طریق به یک دنیای فانتزی جادویی وارد می‌‌شود. برایتان آشنا نیست؟

این کتاب به انگلیسی و فارسی ترجمه شده است و بعدها به فیلم تبدیل شد، اما اگر کودک شما یک خواننده‌‌ی پیشرفته است، قطعا لذت بسیاری در خواندن نسخه اصلی آلمانی خواهند یافت.

کارآگاه محبوب اتریشی

دوست‌‌داران سگ متحد می‌‌شوند! کمیسر رکس یک درام پلیسی محبوب است که درآن یک پلیس تازه طلاق گرفته، با یک پلیس سگ همدست می‌‌شوند تا جرایم را در وین حل کنند. رکس ستاره‌‌ی این سریال است، یک سگ نژاد شپرد نابغه که می‌‌تواند مواد مخدر و درهای باز را بو بکشد و حس کند و همیشه به‌‌نظر می‌‌رسد که یک قدم از اعضای انسانی نیروی پلیس جلوتر است.

سریال، که در اتریش برای ده فصل ابتدایی‌‌اش فیلمبرداری شده بود، از 2009 برای دانلود قرار گرفته است. خوشبختانه، فصل اول، به زبان آلمانی با زیرنویس فارسی آنلاین موجود است.

آیا به کودکانتان کمک کردید آلمانی یاد بگیرند؟ اگر که اینکار را انجام دادید، لطفا منابعی که به‌‌کار بردید را در کامنت‌‌ها به اشتراک بگذارید. و در آخر… یکی از بهترین راه‌‌های یادگیری زبان جدید به‌‌کمک پادکست‌‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *