جرمن ترم | گروه آموزشی افروز جهانگیری

در این پست پیشنهادهای خودم را برای شما در جهت یادگیری هرچه بهتر و موثرتر زبان آلمانی آورده ام تا ببینید مطالعه کردن می تواند خشک و کسل کننده نباشد.

در این قسمت می توانید، بهترین روش خودتان را برای یادگیری زبان آلمانی پیدا کنید.

1. چرایی اصلی خود را از یادگیری زبان مشخص کنید

حتی قبل از تصمیم گیری درباره منابع یا روش مطالعه، یک قدم به عقب برگردید و دلیل اصلی خود را برای یادگیری زبان آلمانی مشخص کنید. این همان چرایی اصلی است. “چرایی اصلی” برای من، اشتیاق غیر قابل وصفم برای یادگیری زبان است. این اشتیاق صرفا برای این نیست که بتوانم به X زبان دنیا صحبت کنم. بلکه با یادگیری زبان، زندگی من به خاطر تجربه ها و دوستی های جدیدی که کسب می کنم، غنی تر می شود.

در ادامه دلایلی را آوردم که هر یک می تواند چرایی شما برای یادگیری زبان باشد:

“چرایی اصلی” خود را پیدا کنید، آن وقت است که یادگیری زبان، چالشی دوست داشتنی برای شما خواهد بود.

2. قدم به قدم پیش بروید!

گرچه در شروع هرکاری امکان دارد وسوسه شوید که با سرعت و جهش آن را طی کنید، اما در این مورد، یعنی یادگیری زبان آلمانی، باید بدانید که آهسته پیش رفتن، بهترین کار است.

در یادگیری یک زبان مشکل، بهتر است از مباحث آسان شروع کنید و قدم به قدم به سمت متون پیچیده تر پیش روید. یادگیری واژگان، احتمالا راحتر از ساعت ها مطالعه قواعد زبان خواهد بود. من معمولا سعی می کنم بین کار سخت (که برای من یادگیری دستور زبان است) با کار آسان تر (که برای من یادگیری لغت است) تعادل برقرار کنم. به نظرم، این کار بین به چالش کشیدن خودتان و تجربه های کوچک خوشایندی که از یادگیری به دست می آورید، مثل حفظ کردن سریع چند لغت جدید، تعادل برقرار خواهد کرد.

3. هنگام مطالعه و یادگیری زبان، عوامل مزاحم را حذف کنید

تصور کنید بالاخره برای شروع مطالعه آماده شدید که ناگهان تلفن زنگ می خورد. دوست شما می خواهد درباره روزی که گذراندید با شما صحبت کند. قطعا مجبور خواهید بود که به تلفن جواب دهید. پس سعی کنید از پیش آمدن همچین موقعیت هایی جلوگیری کنید. تلفن خود را خاموش کنید و به دوستتان اطلاع دهید که برای یک ساعت در دسترس نخواهید بود. حتی اگر این کار در ابتدا سخت باشد، به زودی نتیجه مثبت آن را در کیفیت مطالعه خود خواهید دید.

4. وسایل مفید برای مطالعه را فراهم کنید

ابتدا، واژه ها و عبارات مهم را روی یک تکه کاغذ بنویسید. حالا این کاغذها را در همه جای آپارتمان خود قرار دهید. مکان هایی را انتخاب کنید که معمولا زمان زیادی را در آن جا می گذرانید مثلا: کنار دستگاه قهوه، بالای اجاق گاز، روی آینه یا میز توالت. به این شکل، به طور خودکار در روز نگاهی به لیست خواهید انداخت. به زودی از نتیجه مثبت این روش متعجب خواهید شد.

5. کلمات را در متن پیدا کنید (در مطالعه واژگان، کم کاری نکنید)

افرادی را میشناسم که می گویند، لغات جدید را در داخل متن راحت تر یاد می گیرند. یادگیری لغت در داخل یک عبارت در به خاطر سپردن معنی آن، بیشتر کمک می کند. بعلاوه با این شیوه، کاربرد لغت درجمله را نیز یاد خواهید گرفت.

مثال:

Die Fähigkeit  (مفرد)، die Fähigkeiten(جمع) توانایی، توانایی ها

Ich habe seine Fähigkeiten unterschätzt.””- “من توانایی های او را درک می کنم.”

به این ترتیب، نه تنها خود کلمه را یاد می گیرید (Fähigkeit — ،توانایی(، بلکه جنس آن را نیز می شناسید. (در این مثال، کلمه “Fähigkeit”مونث است).

مهمتر از آن، با استفاده لغت در جمله و همچنین قواعد کاربرد آن کلمه در جمله، آشنا خواهید شد.

علاوه بر استفاده از کلمات در جمله، سعی کنید دامنه لغات خود را افزایش دهید. اگرچه دانستن قواعد زبان مهم است، اما بدون دانستن لغات، مهارت خوبی در زبان به دست نمی آورید.

هرچه بیشتر لغت بدانید، مهارت های زبانی شما چه در مکالمه، چه تماشای فیلم خارجی و چه در خواندن روزنامه ها و مقالات بهتر خواهد شد.

6. راه های آسان برای به خاطر سپردن واژه های آلمانی بیابید

اگر در تلاش برای حفظ کردن لغت هستید (یا یادگیری واژگان جدید برای شما کار دشواری است)، می توانید از این روش ها استفاده کنید. به عنوان مثال  یادداشتی با این مضمون،  Kühlschrank”” (یخچال) – روی یخچال بچسبانید. این کار را می توانید با سایر اشیای داخل خانه نیز انجام دهید. این راهی خوب برای یادگیری واژه های جدید است. با این کار می توانید به راحتی صفت هایی مثل “kalt” (سرما) را نیز یاد بگیرید. راه خوب دیگری که می تواند به شما در یادگیری لغات استفاده کند، قرار دادن لیستی از کلمات، در معرض دید است. من این ترفند را از معلم انگلیسی کلاس پنجم خود یاد گرفتم. با اینکه به نظر کار احمقانه ای به نظر می رسد، اما روشی موثر و ثابت شده است ( حداقل برای من).

اگر با عنوان خاصی دست و پنجه نرم می کنید، برای مثال با ترکیب یک کلمه خاص، آن را روی یک تکه کاغذ نوشته و روی آیینه توالت بچسبانید. با این کار همیشه واژه ای را که یادگیری آن برای شما سخت است، در صبح و شب، خواهید دید و راحتر به یاد خواهید سپرد. اگرچه این کار به نظر کار ساده ای به نظر می رسد، اما با این روش مغز شما بسیار بهتر کلمات را به خاطر می آورد. به عبارت دیگر: این روش جایگزین مطالعه اصلی نمی شود، اما با این حال در به خاطر سپردن کلمات به شما کمک می کند.

صحبت از آسان تر کردن کارها برای شماست: راه خوب دیگر، مرور واژه ها در رختخواب و قبل خواب است. انجام این کار قبل از خواب، کمی مغز شما را تازه می کند. با این روش وقتی که در خواب هستید، مغز شما کلمات را به خاطر خواهد سپرد. این روش ها، گرچه جایگزین مطالعه اصلی نمی شوند، اما می توانند به شما در فرایند یادگیری کمک کنند.

7. یک آلمان کوچک به خانه خود بیاورید

برای غرق شدن در زبان آلمانی لازم نیست حتما در کشور آلمان زندگی کنید. روش های زیادی برای قرار دادن خودتان در معرض زبان آلمانی وجود دارد. در ادامه تعدادی از بهترین روش های شخصی خودم را به این منظور، به شما معرفی می کنم.

چرا زبان کامپیوتر خود را به زبان آلمانی تغییر ندهید؟

باور کنید یا نه، افراد بسیاری در جهان هستند که با این زبان صحبت می کنند. شاید یکی از این افراد در نزدیکی شما باشد و حتی متوجه او نشده باشید.

خود را مجبور به تماشای فیلم های آلمانی بدون زیرنویس کنید.

LingQ ابزاری مناسب برای این کار است.

یکی از گزینه های محبوب من GermanPod101 است.

8. برای یادگیری سریع آلمانی، از میانبرهای زبان استفاده کنید

در ادامه تعداد از محبوب ترین میانبر ها را برای شما آورده ام.

9. از عبارات ربط دهنده استفاده کنید

مثل همه زبانها، در زبان آلمانی نیز عباراتی برای سوال و جواب و مکالمه وجود دارد که من آنها را ربط دهنده های مکالمه، نام گذاری کردم. این عبارات برای مکالمات روزمره بسیار مهم هستند، اما معمولا در کتاب ها نیستند. وقتی دوستمAntony Lauder  این عبارات ربطی را چند سال قبل به من معرفی کرد، ذهن مرا تغییر داد. این عبارات، تکنیکی عالی برای حرف زدن مثل یک فرد بومی است. برای مثال وقتی کسی از شما سوال می کند، ” اتاق هتل شما چطور است؟” به جای اینکه بگویید، “ام… خوب” شاید بخواهید بگویید” اگر راستشو بخوایید، سوال خوبی پرسیدید. اتاق هتل من خوب است. ممنون که پرسیدین. اتاق شما چطور است؟”

10. افرادی را پیدا کنید که زبان مادری شان آلمانی است و با آنها گفتگو کنید

برای پیشرفت در زبان آلمانی، باید از همان روز اول سعی کنید شروع به صحبت کنید. صحبت کردن سریعترین و کارآمدترین روش برای یادگیری زبان آلمانی است، خصوصا اگر با افرادی که زبان مادری آنها آلمانی است وارد مکالمه شوید.

چگونه می توانید این افراد را پیدا کنید؟ این کار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. فرقی ندارد کجا زندگی می کنید، می توانید این افراد را آنلاین یا آفلاین پیدا کنید و با آنها شروع به صحبت به زبان آلمانی کنید. من با افراد آلمانی زبان از راه های زیر ارتباط برقرار کردم.

11. برای یادگیری زبان آلمانی، از قسمت های ساده شروع کنید

بسیاری از مردم فکر می کنند آلمانی زبان دشواری است. من با این دیدگاه موافق نیستم. در حقیقت زبان آلمانی ویژگی هایی دارد که آن را از بسیاری از زبان ها آسان تر می کند. وقتی شروع به یادگیری این زبان می کنید، از قسمت های ساده  شروع کنید. به تدریج یادگیری قسمت های مشکل تر نیز برای شما آسان می شود. آلمانی زبان ساده ای برای یادگیری است چراکه :

بعلاوه، آلمانی یک زبان آوایی است. این یعنی ( به جز موارد استثنا) تلفظ کلمه را از روی املای آن می توانید تشخیص دهید. وقتی کلمه ای را می شنوید به همان شکل می توانید آن را بنویسید. برعکس زبان انگلیسی که تلفظ کلمات در آن انواع گوناگونی داد مثل “Corpse,corps,horse, worse” که با وجود or  یکسان در میان همه آنها، تلفظ آنها با یکدیگر متفاوت است.
مهمتر از همه، بسیاری از قواعد دستور زبان آلمانی شبیه به زبان انگلیسی است چراکه هردو بخشی از خانواده زبان آلمانی هستند. متون قدیمی Anglo-Saxon بسیار شبیه به متون زبان آلمانی است. حتی ریشه آثار ادبی کلاسیک اخیر مثل شکسپیر نیز به زبان آلمانی نزدیک است. برای مثال کلمه “thou” از شکسپیر شبیه به کلمه “du” در زبان آلمانی است. همچنین “thine”  بسیار به واژه “dein” در زبان آلمانی شباهت دارد.

12. صدای حروف آلمانی را بشنوید و تکرار کنید

با یادگیری حروف الفبای آلمانی شروع کنید. به تفاوت صدای حروف انگلیسی و آلمانی دقت کنید. مثل زبان انگلیسی، دو حرف در کنار هم می تواند تلفظ متفاوتی از تلفظ هرکدام از آن حروف به تنهایی داشته باشد.

به حروفی که روی سر خود نقطه دارند دقت کنید چرا که این علامت می تواند تلفظ یک حرف را تغییر دهد.

13. “کلمات بنیادی” را یاد بگیرید

بعد از اینکه حروف الفبا را یاد گرفتید، در پی یادگیری “کلمات بنیادی” باشید. این ها کلمات ساده و معمولی هستند که پایه ساختمان واژه گان را تشکیل می دهند. به کلماتی در زبان انگلیسی فکر کنید که بدون آنها نمی توانید اصلا به زبان انگلیسی کاری کنید. سپس معادل آنها را به زبان آلمانی پیدا کنید.

تعدادی از این کلمات، این ها هستند:

14. دایره لغات خود را با اسم ها، افعال و صفت ها گسترش دهید

وقتی کلمات ابتدایی را یاد گرفتید حالا نوبت آن است که دایره لغات خود را گسترش دهید. سعی کنید برای خود یک هدف روزانه تعیین کنید. مثلا هر روز سه اسم، فعل و صفت جدید (مجموعا نه تا کلمه) بیاموزید.

15. جمله بسازید

خوب، حالا شما تعدادی از کلمات ضروری آلمانی را بلدید. وقت آن رسیده تا از آنها در جمله استفاده کنید. همه آنچه لازم دارید این است که  قواعد جمله سازی را در زبان آلمانی بدانید. حالا می توانید خودتان جمله بسازید. خوشبختانه حتی اگر در جمله سازی اشتباه کنید، مردم متوجه منظور شما می شوند، اما باید همه تلاش خود را بکنید تا جملات درستی بسازید.

16. عباراتی را که در زبان آلمانی زیاد استفاده می شوند، به خاطر بسپارید

حالا که دستور زبان آلمانی را یاد گرفتید می توانید با برخی از اصطلاحات زبان آلمانی نیز آشنا شوید. درست همانطور که شروع به یادگیری لغات کردید، شروع به یادگیری اصطلاحات آلمانی کنید. مثلا: “من یک قهوه با شیر سویا میخواهم، لطفا”. هرجمله ای را که در زندگی روزمره بیشتر استفاده می کنید، انتخاب کنید. (این کار نه تنها به یادگیری زبان آلمانی شما کمک می کند، بلکه انگیزه شما را برای سفر به آلمان یا زندگی در این کشور زیاد می کند.)

17. فیلم هایی با دوبله آلمانی تماشا کنید

وقتی بتوانید پایه زبان آلمانی را درک کنید، می توانید از روش خلاقانه یادگیری استفاده کنید و فیلمی را که قبلا دیده اید را انتخاب و این بار آن را با دوبله آلمانی تماشا کنید. حتی می توانید از زیر نویس فارسی برای ساده تر شدن کار استفاده کنید. وقتی فیلم “Titanic” را به زبان آلمانی و با زیر نویس فارسی ببینید، نیمی از کلمات را تشخیص خواهید داد.

همزمان با پیشرفت در زبان آلمانی، حالا سعی کنید فیلم های آلمانی با زیر نویس آلمانی تماشا کنید. نگاه کردن به کلمات همزمان با شنیدن تلفظ آنها، به یادگیری شما بسیار کمک خواهد کرد.

18. به صدای رادیوی آلمانی گوش کنید و به آهنگ های آلمانی گوش کنید

اگرچه شما برای یادگیری زبان، به کتاب های درسی نیاز دارید، اما برای افزایش مهارت شنیداری خود، نیاز ندارید پشت میز بنشینید. برای افزایش این مهارت، لازم است با تلفظ زبان آلمانی آشنا شوید. چه در حال آشپزی باشید، چه راه رفتن در دانشگاه یا ورزش کردن در باشگاه، رادیوی خود را روشن کنید و گوش خود را به شنیدن زبان آلمانی عادت دهید. اگر در برنامه خود هیچ موج آلمانی زبانی ندارید می توانید از رادیوی اینترنتی استفاده کنید. در رادیوی اینترنتی تقریبا ایستگاه های گوناگونی را به همه زبان ها پیدا خواهید کرد. بسیاری از آنها حتی با پخش زنده و رایگان هستند. اگر موسیقی آلمانی گوش می دهید و دوست دارید معنای آن را بدانید، سعی کنید بتوانید متوجه شوید درباره چه چیزی صحبت می کند. کلمات یا عباراتی را که نمی دانید ترجمه  و سعی در فهم متن کنید. به تدریج، کلمات بیشتری را یاد خواهید گرفت که به شما در شناخت بیشتر کشور و فرهنگ ما نیز کمک خواهد کرد.

19. اخبار را به زبان آلمانی بخوانید

بعد از تماشای تعدادی فیلم به زبان آلمانی، برای اینکه از مهارت درک مطلب خود مطمئن شوید، ستون روزنامه را به زبان آلمانی بخوانید. این کار بهترین روش برای محک این مهارت شماست. کلماتی را که معنی آنها را نمی دانید مشخص کنید و بعدا در فرهنگ لغت، آن ها را جستجو کنید.

20. به پادکست های آلمانی گوش کنید

شما واقعا می توانید زبان آلمانی را همزمان با گوش دادن به پادکست یاد بگیرید. برای تمرکز روی تلفظ کلمات آلمانی، گوش دادن به پادکست روش خوبی است. با آنها می توانید با اصطلاحات، زبان محاوره و حتی برخی کلمات محلی Deutschen  آشنا شوید.

German101، احتمالا محبوب ترین پادکست خارجی برای زبان آموزان آلمانی است و برای این محبوبیت دلایل خوبی وجود دارد. صدها دوره صوتی و ویدیویی در این مجموعه وجود دارد که برای افزایش همه مهارت های زبانی، همیشه به روز هستند.

21. کمدی آلمانی تماشا کنید

حتی یک استند اپ کمدی درباره زبان آلمانی وجود دارد. درواقع این مجموعه، سریالی است که توسط  بی بی سی و با استند اپ کمدین معروف Henning Wenn تهیه شده است. این سریال 10 قسمتی با موضوعات مختلفی از جمله الفبای آلمانی، گفتن زمان به زبان آلمانی، مودب بودن، جنس و سایر موارد زبان آلمانی، شوخی می کند.

عنوان این سریال ” What’s So Funny About German” است. این راه یکی از جالب ترین روش ها برای یادگیری زبان آلمانی است که می توانید با آن به برخی از چالش هایی که در یادگیری داشته اید نیز بخندید.

22. برای یادگیری پاداش قرار دهید

حفظ انگیزه در یادگیری زبان آلمانی مهم استT به خصوص اگر در خانه یاد میگیرید. یک روش عالی برای ایجاد انگیزه این است که هر از گاهی به خود پاداش دهید. بهتر است جایزه ای که برای خودتان در نظر می گیرید نیز، به زبان آلمانی ربط داشته باشید. وقتی یاد گرفتید چطور به زبان آلمانی سلام و احوالپرسی کنید، تماشای یک فیلم آلمانی را به خودتان هدیه کنید. وقتی یک عبارت جدید یاد گرفتید، برای خودتان یک غذای آلمانی بپزید یا وقتی توانستید یک کلمه را به زبان آلمانی به یاد بیاورید، به خودتان یک شکلات آلمانی جایزه دهید.

23. از اشتباه کردن نترسید

تاحالا هیچ نابغه ای در زبان از آسمان پایین نیامده است. صحبت کردن برای یادگیری زبان و اشتباه کردن است. به خاطر بیاورید وقتی را که بچه بودید و مجبور بودید یاد بگیرید تا صحبت کنید. مطمئنم برخی از حروف را با هم قاطی و اصطلاحات و کلمات جدید و خنده داری را اختراع می کردید. مردم کشور های دیگر از اینکه شما را مشتاق یادگیری زبان خود میبینند خوشحال می شوند و با خوشحالی از اشتباهات شما چشم می پوشند. آنچه اهمیت دارد سعی شما در یادگیری اشتباهات شماست.

24. تمرین، تمرین، تمرین!

همانطور که قبلا گفتم، یادگیری زبان کمی نظم و انضباط می طلبد و نیاز به مطالعه پیوسته و منظم دارد. بعضی از زبان ها نسبت به سایر زبان ها، بیشتر به مطالعه منظم نیاز دارند. با اطمینان می گویم که زبان آلمانی یکی از آنهاست.

اجازه ندهید مشکلات جزئی شما را از ادامه مسیر دلسرد کند. جمله “تمرین، نتیجه عالی به بار می آورد” شاید به نظر کلیشه ای به نظر برسد اما حقیقت دارد.

25. خودتان را در زبان آلمانی غرق کنید تا در آن موفق شوید

بسیاری از کارشناسان معتقدند که غرق کردن خود در زبان، سریعترین روش برای یادگیری آن است. به گفته محققان، این راه حتی از کلاس های رسمی زبان نیز موثر تر است. منظورم این است که برای یادگیری زبان آلمانی، واقعا درگیر آن شوید. در استفاده از روش های یادگیری خلاق باشید. فقط به مطالعه کتاب نپردازید. حتی می توانید به منظور یادگیری زبان آلمانی به این کشور سفر کنید.

هنگام یادگیری یک زبان جدید، مغز ما سعی در نادیده گرفتن صداهای ناآشنا دارد و با آنها مثل صداهای خارجی و بی اهمیت رفتار می کند. راه حل این مشکل، گوش دادن هرچه بیشتر به زبان آلمانی است.

وقتی بعد از مدتی، شروع به دیدن فیلم های آلمانی می کنید متوجه می شوید که چه قدرعبارات آلمانی بیشتری را می شنوید. چون دیگر مغز شما به آن توجه می کند. به گزینه هایی که دارید دقت کنید و روش مطالعه ای را که برای شما بهتر است شناسایی کنید. همه ما روش های متفاوتی برای مطالعه داریم. برخی از ما گیرنده های بینایی هستیم، درحالی که برخی دیگر از ما برای پردازش بهتر اطلاعات، ترجیح می دهیم آن ها را بشنویم.

روش های بی شماری برای یادگیری یک زبان وجود دارد. بدیهی است که بعد از خواندن این پست، می توانید  شروع خارق العاده ای  داشته باشید. چرا که یکی از ساده ترین راها برای یادگیری یک زبان جدید و تسلط بر آن، تمرین با Clozemaster است.

یکی دیگر از روش های موثر در انتخاب یک زبان جدید، داشتن نمودارها و جدول هایی جامع است که جنبه های مختلف آن زبان، مثل قواعد را به شما توضیح می دهد.

شاید شما هم شبیه به من باشید و کتاب های درسی را به  “رسانه های مدرن” ترجیح دهید. نکته اصلی، ترکیب این روش ها با یکدیگر است.

اگر مطمئن نیستید کدام روش مطالعه برای شما مناسب تر است، توصیه می کنم چند روش را امتحان کنید.  مثلا من شخصا با نوشتن یاد میگیرم.

امیدوارم توانسته باشم نکات مفیدی را درباره راه های یادگیری زبان آلمانی به شما ارائه دهم. (یا حداقل کمک کرده باشم تا یادگیری زبان آلمانی برای شما کمتر کسل کننده باشد)! مثل همیشه شاد باشید و تلاش کنید تا به سرعت به تسلط در زبان آلمانی برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *