جرمن ترم | گروه آموزشی افروز جهانگیری

تعداد افرادی که به زبان آلمانی صحبت می‌کنند چقدر است؟ منظور از “آلمانی استاندارد” چیست؟ چه تعداد کلمه در زبان آلمانی وجود دارد؟ و اینکه لغات “مترداف نما” چه ارتباطی با یادگیری زبان آلمانی دارند؟ ما در این متن به این سوالات و چند سوال بیشتر، پاسخ خواهیم داد.

1. کاربرد

بیش از 120 میلیون نفر در کشورهای اتریش، آلمان، لیختن‌اشتاین، لوکزامبورگ، سوییس، بخش‌هایی از بلژیک، شمال ایتالیا و شرق فرانسه به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. در اتحادیه اروپا و اروپای شرقی و مرکزی، آلمانی یک زبان کلیدی است. حتی زبان آلمانی در خارج از این مناطق هم طرفداران زیادی دارد. بر اساس آمار منتشر شده توسط ZAF (یک موسسه آموزشی)، در سال 2015 حدود 15.4 میلیون نفر در مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش زبان، در دوره های آموزشی زبان آلمانی شرکت کردند که این تعداد، نیم میلیون بیشتر از سال قبلش بود.

علاوه براین، آلمانی جزو ده زبان محبوب دنیاست و به همین خاطر در سال 2006 در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

2. در گذشته، احتمال داشت که زبان آلمانی به زبان رسمی آمریکا تبدیل شود

افسانه‌ای با قدمت بیش از 200 سال وجود دارد که می‌گوید در گذشته احتمال داشت که زبان آلمانی به زبان رسمی ایالات متحده تبدیل شود. اما این افسانه تا چه حد صحت دارد؟ این افسانه نیز مانند همه‌ی افسانه‌ها، تا حدودی درست است. در سال 1794، گروهی از مهاجران آلمانی در ویرجینیا درخواستی را به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه دادند که در طی آن، از مجلس درخواست کردند که متون قانونی آمریکا را به زبان آلمانی ترجمه کنند. این پیشنهاد با 42 رای مخالف و 41 رای موافق، رد شد. این امر باعث ناامیدی مهاجران شد و همچنین این افسانه را شکل داد. در نسل‌های بعد افسانه‌ای به نام “افسانه‌ی مولنبرگ” محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد. براساس شایعات، در سال 1828 یک رأی گیری در ایالت پنسیلوانیا انجام شد که هدفش این بود که زبان آلمانی را به عنوان زبان رسمی دوم آمریکا معرفی کند. ظاهراً فقط یک رای مانع از اجرای این طرح شد که این رای از طرف سخنگوی آلمانی پارلمان، به نام “مولنبرگ” داده شده بود.

3.  لغت‌نامه آلمانی

زبان آلمانی حدوداً 5.3 میلیون کلمه دارد و این تعداد در حال افزایش است. حدود یک سوم از این کلمات در صد سال اخیر به این زبان اضافه شده اند. این به معنیست که تعداد کلمات زبان آلمانی، هشت برابر بیشتر از تعداد کلمات زبان انگلیسی است. اما در مکالمات روزمره فقط از 12000 تا 16000 کلمه استفاده می‌شود که در بین این کلمات نیز 3500 کلمه‌ی خارجی وجود دارد. “duden“،کتاب دیکشنری محبوب گرامر و املای آلمانی، 135000 کلمه را در فهرست خود آورده است. زبان آلمانی به خاطر توانایی‌اش در ایجاد کلمات جدید با چسباندن سایر کلمات به یکدیگر، به عنوان یک زبان غنی شاخته می‌شود. برای مثال:

کلمات ” Wehrdienstverweigerer” (مخالف سربازی) یا “Weltmeisterschaftseröffnungsspiel” (بازی افتتاحیه‌ی مسابقات قهرمانی جهان)، از به هم پیوستن چند کلمه ایجاد شده‌اند.

4. لغات مترادف‌نما

شباهت‌های زبان‌های آلمانی و انگلیسی، از آن چیزی که تصور می‌کنید بیشتر هستند. کلماتی مثل “Kindergarten” یا “Strudel” در آلمانی و انگلیسی معنای یکسانی دارند. اما کلماتی نیز وجود دارند که ممکن است کمی مشکل‌ساز باشند. این کلمات که به آن‌ها مترادف نما گفته می‌شود، در آلمانی و انگلیسی املای یکسانی دارند، اما معنای آن‌ها کاملاً متفاوت است. نمونه‌هایی از این کلمات در زیر آورده شده است:

در انگلیسی به معنی خوب، مهربان

در آلمانی با حرف بزرگ در ابتدا به معنی بچه

در انگلیسی به معنی هرچند، با این‌حال

در آلمانی به معنی ساکت

در انگلیسی برای فصل بهار به کار می‌رود

در آلمانی به معنی پریدن

پس مراقب باشید، چون این نوع کلمات می‌توانند شما را به اشتباه بیندازند و ممکن است که شما و طرف مقابلتان در مکالمه، بدون اینکه متوجه شوید از موضوعات کاملاً متفاوتی صحبت کنید.

5. چیزی به نام “آلمانی استاندارد” وجود ندارد

اغلب دانش‌آموزان از ما می‌پرسند که “آلمانی استاندارد” دقیقا به چه معناست. پاسخ این سوال ساده است، چون آلمانی استاندارد درواقع همان آلمانی رسمی است که در آکادمی‌ها تدریس می‌شود. آلمانی رسمی یا آلمانی استاندارد ترکیبی از آلمانی میانه و آلمانی بالا است و اکثر لهجه‌های اتریشی بر همین اساس شکل گرفته‌اند. با اینکه اهالی اتریش اصرار دارند که به زبان و لهجه خودشان صحبت کنند، اما تفاوت خاصی در بین آلمانی اتریشی و آلمانی خود آلمان وجود ندارد. البته کلماتی هم وجود دارند که هنوز بر سر معنی آن‌ها به تفاهم نرسیده‌ایم. مثلاً paradeise (به آلمانی یعنی گوجه) و یا schlagobers (به آلمانی یعنی خامه‌ی زده شده).

نتیجه‌گیری

زبان آلمانی در بزرگترین و قوی‌ترین منطقه‌ی اقتصادی جهان، یعنی در اتحادیه‌ی اروپا، بیشترین تعداد صحبت کننده را دارد. وین، پایتخت اتریش یکی از شهرها‌ی بین‌المللی و یک مکان توریستی و تجاری در اروپا است. وین برای هشت بار پیاپی، جایزه‌ی “با کیفیت‌ترین شهر برای زندگی” را از آن خود کرده است. وین به خاطر موقعیت مرکزی‌اش در اروپا و امکانات فراوانی که دارد، در بین جوانان نیز بسیار محبوب است. وین بهترین مکان برای افرادی است که می‌خواهند زندگی در یک کشور دیگر را تجربه کرده و در عین حال، زبان آلمانی خود را تقویت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *