جرمن ترم | گروه آموزشی افروز جهانگیری

زبان آلمانی سخت است یا آسان؟

زبان آلمانی سخت است یا آسان؟

زبان آلمانی یکی از زبان های اصلی در قاره اروپا و حتی در جهان است که یکی از مهم ترین علت های آن این است که کشور آلمان به قطب صنعتی و اقتصادی اروپا معروف است؛ از این جهت، متقاضیان زیادی جهت یادگیری و شرکت در کلاس های زبان آلمانی هم به شکل آنلاین و هم حضوری وجود دارند که هدف آنها این است که بتوانند در کشور آلمان موقعیت های تحصیلی، شغلی و در بعضی موارد مجوز شهروندی به دست آورند. برای اینکه به این سؤال پاسخ دهیم که آیا زبان آلمانی سخت است یا خیر، باید به یک سری نکات توجه کنیم؛ از جمله: زبان مادری فرد، تعداد زبان های خارجی که می تواند صحبت کنید و همچنین، انگیزه او برای یادگیری زبان آلمانی. در نتیجه، بیان اینکه یک زبان نسبت به سایر زبان ها جهت یادگیری آسان تر و یا سخت تر است تا حد زیادی مشکل است.

آیا زبان آلمانی سخت است؟

زبان آلمانی مانند زبان انگلیسی، هلندی، سوئدی یک زبان هند و اروپایی است. این به این معنا است که این زبان ها از یک ریشه مشترک گرفته شده اند و به این ترتیب، مشابهت های بسیاری با یکدیگر دارند. در نهایت، برای شخصی که زبان مادری او یکی از زبان های بیان شده است، یادگیری زبان آلمانی بسیار آسان تر از اشخاصی ست که زبان اصلی آنها متفاوت است. در ادامه جهت فهمیدن این مسئله که چقدر مشکل است تا به زبان آلمانی تسلط یابیم، به بررسی تعدادی از دلایلی که موجب می شوند تا یادگیری زبان آلمانی سخت به حساب آید، می پردازیم. همچنین، دلایلی که نشان می ‌دهند زبان آلمانی واقعا زبان آسانی است را نیز بیان می کنیم.

زبان آلمانی سخت

ویژگی هایی که یادگیری زبان آلمانی را سخت می کنند:

  • گرامر جدید (ناآشنا)

هر موضوع جدیدی که قصد داریم یاد بگیریم تا زمانی که با قوانین آن آشنا نشده ایم سخت و مشکل به نظر می آید. اغلب زبان ها دارای گرامر یا دستور زبان ویژه خود هستند و یادگیری آن ها گاهی ممکن است مشکل باشد؛ به ویژه اگر فردی باشید که می خواهید برای اولین بار یک زبان خارجی را یاد بگیرید. زبان آلمانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گرامر پیچیده‌ای دارد که از جمله‌سازی تا تغییرات کلماتی بر اساس جنس و تعداد نمونه‌هایی از این پیچیدگی‌ها هستند. در نتیجه جهت یادگیری گرامر این زبان باید قواعد و قوانین خاصی را یاد گرفته و بر طبق آن به صحبت کردن و استفاده از زبان آلمانی پرداخت.

  • تفاوت جنسیت

برخلاف زبان های فارسی و انگلیسی در زبان آلمانی اسم ها یا نام ها به شکل مذکر، مؤنث و خنثی تعریف می شوند. حروف شناسه شامل der برای مذکر، die برای مونث و das برای خنثی در حالت فاعلی می باشد اما، هر کدام در سایر حالت های دیگر متفاوت خواهند بود.

حالت جمع

در زبان انگلیسی حالت جمع از طریق اضافه کردن –s یا –es به واژه به وجود می آید. اما در زبان آلمانی یک کلمه جمع می تواند حروف اضافه –e،‌ -er، -n، -en،‌ -s را داشته باشد و یا حتی هیچ حرفی را در بر نگرفته و باز هم حالت جمع را داشته باشد.

  • اشتقاق کلمات

زبان آلمانی از اشتقاق کلمات بسیار استفاده می‌کند که می‌تواند واژگان را پیچیده‌تر کند. این به این معناست که با تغییر پیشوندها و پسوندها، کلمات جدید ایجاد می‌شوند.

  • تلفظ و صداها

تلفظ در زبان آلمانی نیز می‌تواند به چالش کشیده باشد. برخی از صداها و حروف در آلمانی به نظر افرادی که از زبان‌های دیگری مثل انگلیسی آشنا هستند، غیرمعمول و سخت به نظر می‌آیند.

  • ویژگی Case System

زبان آلمانی شامل چهار حالت یا case به شکل حالت فاعلی nominative، حالت مفعولی accusative، حالت انتصابی dative و حالت مالکیت یا اضافه genitive است. اسم ها و ضمایر براساس هر کدام از حالت های فوق پسوند های متفاوتی را اختیار می کنند. حروف شناسه نیز به حالات فوق بستگی دارند. در زبان انگلیسی نیز سه حالت: فاعلی (he)، مفعولی (him) و ملکی (his) وجود دارد و تنها ضمایر تحت تاثیر این حالات قرار می گیرند.

زبان آلمانی سخته ؟

دلایلی که نشان می دهد زبان آلمانی واقعاً زبان آسانی است:

همان طور که می دانید زبان آلمانی به سخت بودنش معروف است. اما آیا واقعاً آنقدر که می‌ گویند، سخت است؟ قرار نیست در اینجا چیزی را انکار کنیم. در حقیقت زبان آلمانی چالش‌ های ویژه و منحصر به فردی برای زبان آموزان دارد. با این وجود، این مسئله در یادگیری هر زبان جدیدی اتفاق می‌افتد! آیا یادگیری زبان آلمانی شما را به مسیر دیگری هدایت می ‌کند؟ خیر! البته که نه. زبان مادری شما آنقدر با زبان‌ لاتین و اروپایی متفاوت است که برای یادگیری هر زبانی، دردسرهای بسیاری خواهید داشت. در هر صورت، مشکل ‌ترین قسمت یادگیری آلمانی را با روش ها و تکنیک‌ های صحیح مطالعه می‌ توان آسان کرد. جالب است بدانید گاهی اوقات، بعضی از جزئیات یادگیری زبان آلمانی، آن را به یکی از راحت ‌ترین زبان ‌ها‌ی خارجی تبدیل می ‌کند. حالا وقت آن رسیده است که یک بار برای همیشه، به این پرسش پاسخ دهیم: «آیا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟» در ادامه به برخی ویژگی هایی که یادگیری زبان آلمانی را آسان می کنند، می پردازیم.

تلفظ

تلفظ الفبا یا حروف آلمانی به شکل ثابت و با یک قانون است. صدای کلمات در هر حالتی یکسان هستند. برای مثال حرف c را در زبان انگلیسی در واژه circus در نظر بگیرید. برای فردی که زبان انگلیسی زبان اصلی او نمی باشد، کلماتی به این شکل که شامل هر دو صدای نرم و سخت حروف بی صدا است می تواند موجب گمراهی شود. اما در زبان آلمانی چنین نیست.

ساختار املایی

در زبان آلمانی ساختار املایی نیز دارای یک قانون و قاعده معین است. صداهای ترکیبی مانند ei در زبان آلمانی همیشه صدای (آی) می دهند. اما در زبان انگلیسی ترکیب این دو می تواند حداقل به دو شکل متفاوت تلفظ شود و هیچ قانون غیرقابل تغییری برای تمامی حالات وجود ندارد. برای مثال دو کلمه weird و ear تلفظ مشابهی دارند، اما در املا با هم کاملاً متفاوت هستند.

الگوهای صرف

افعال در آموزش زبان آلمانی چه به صورت باقاعده و چه به صورت بی قاعده از یک الگو معین جهت صرف پیروی می کنند. اگر چه این مسئله در ابتدا کمی برای یادگیری دشوار به نظر می رسد اما، هنگامی که شما با قانون و قاعده آن آشنا شوید و آن را به خوبی فرا گیرید، بسیار ساده خواهد شد.

اشتراک گذاری