جرمن ترم | گروه آموزشی افروز جهانگیری

یادگیری زبان آلمانی چقدر طول می کشد؟

یادگیری زبان آلمانی چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، موسسه خدمات زبان های خارجی تخمین زده است که یادگیری زبان آلمانی تقریباً 30 هفته یا حدود 750 ساعت کلاس طول می کشد. این مطالعه بر روی گروهی از دانشجویان زبان انجام شد که 25 ساعت در هفته را در کلاس آموزش زبان آلمانی و سه ساعت در روز را به تمرین فردی اختصاص می دادند. اما به یاد داشته باشید هنگامی که در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، نگران این موضوع نباشید که چقدر زمان می برد؛ چرا که قطعاً شما به زمان زیادی نیاز دارید تا گرامر آن را به خوبی یاد بگیرید و لهجه خود را بهبود بخشید. با این وجود، ” یادگیری زبان آلمانی چقدر طول می کشد؟” یک سؤال کاملاً منصفانه است و چند پاسخ محکم وجود دارد که به شما کمک می کند مطالعات زبان خود را برنامه ریزی کنید.

در این مقاله، چهار فاکتور اصلی را که بر مدت زمان یادگیری زبان آلمانی تأثیر می‌ گذارند را برای شما عزیزان بیان می کنیم. این 4 عامل به صورت خلاصه عبارت اند از: اهداف، سطح فعلی فرد، زبان مادری یا اصلی او و روش ‌های مطالعه‌. با توجه به این عوامل می ‌توانید تخمین بزنید که چند ماه یا چند سال طول می ‌کشد تا این زبان را بیاموزید و حتی بفهمید چگونه سرعت یادگیری خود را افزایش دهید.

چهار فاکتور تأثیر گذار بر مدت زمان یادگیری زبان آلمانی

آموزش زبان آلمانی با تلفظ فارسی و انگلیسی

  1.  سطح آلمانی که می خواهید به آن برسید

جای تعجب نیست که هر چه بخواهید به زبان آلمانی تسلط ببش تری داشته باشید، رسیدن به آن بیش تر طول می کشد. به عبارت دیگر، هر چه بخواهید در زبان آلمانی به سطح بالاتری برسید، باید زمان بیش تری را صرف آن کنید و همچنین، تمرین و تلاش بیش تری کنید.

    2.  چقدر با زبان آلمانی احاطه می شوید

غوطه وری یک روش یادگیری زبان آلمانی است که در آن توسط زبانی که در حال مطالعه آن هستید، احاطه شده اید. در غوطه وری، کلمات را به طور طبیعی از طریق زمینه و تکرار یاد می گیرید. غوطه وری به طور کلی به عنوان یکی از سریع ترین راه ها برای یادگیری زبان پذیرفته شده است، به خصوص اگر بتوانید با زندگی در آلمان به غوطه وری کامل برسید. معمولاً به زبان ‌آموزان متوسط پیشنهاد می ‌شود به آلمان بروند و آخر هفته‌ ها در کلاس‌ های سبک و سرگرم ‌کننده آلمانی شرکت کنند. به این ترتیب، با این روش اکثر آن ها در عرض شش ماه بر زبان آلمانی مسلط می شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که این زمان در افراد مختلف، متفاوت است؛ چرا که هر فردی دارای خصوصیات و ویژگی های متفاوتی است و همچنین، افراد دارای سطوح مختلفی از هوش هستند. اما به طور کلی در یک محیط غوطه وری کامل، می توانید انتظار داشته باشید که آلمانی را در این بازه زمانی و شاید تا چند سال، یاد بگیرید. همچنین، این مسئله به این موضوع بستگی دارد که در زمان ورود چقدر مبتدی بوده اید.

    3. توانایی شما در ارتباط مشترک با کلمات آلمانی

این موضوع را “حس زبان” می نامند. شدیداً توصیه می شود که وقتی یک زبان جدید یاد می گیریم، شهود ما باید در اوج باشد. به عبارت دیگر، ما باید کلماتی را که می شنویم به چیزی که قبلاً می دانستیم مرتبط کنیم (یا ربط دهیم). با توجه به اینکه زبان های انگلیسی و آلمانی با یکدیگر شباهت زیادی دارند، این ارتباط مشترک روند یادگیری را برای انگلیسی زبانان یا کسانی که بر این زبان مسلط اند، بسیار سریع تر و راحت تر می کند.

ارائه یک قانون ثابت و سریع برای اینکه چقدر توانایی شما در ارتباط مشترک باعث سرعت بخشیدن به روند یادگیری زبان آلمانی شما می شود، دشوار است. اما این موضوع همان چیزی است که موجب می شود با کاهش تمرینات واژگان و ایجاد زمان و فضایی برای مطالعه سایر مفاهیم آلمانی، به مرور زمان یادگیری شما آسان تر شود.

    4.  تمرکز شما بر ساختارهای گرامر آلمانی

اگرچه ارتباط مشترک یک عنصر مهم در یادگیری زبان است، اما در دام ترجمه مستقیم کلمه به کلمه بین آلمانی و زبان مادری خود نیفتید. با تمرکز بر ساختارهای دستور زبان آلمانی، به ترجمه سریع تر، طبیعی تر و روان تر خواهید رسید. به عنوان مثال، در زبان آلمانی، این یک واقعیت کاملاً شناخته شده است که افعال در انواع مختلف، سؤالات و عبارات جایگاه کاملاً ثابتی دارند. بنابراین، برای یادگیری زبان آلمانی، باید هر چه بیش تر بر روی گرامر آلمانی تمرکز کنید. برای این کار می توانید یک دفترچه تهیه کنید تا ساختار جملات رایج آلمانی را که با آن رو به رو می شوید، بنویسید. به علاوه، می توانید جهت بهبود سرعت یادگیری گرامر آلمانی، برای خود یک کتاب صرف فعل تهیه کنید.

تخمین میزان ساعت مورد نیاز جهت تمرین زبان آلمانی

آموزش زبان آلمانی رایگان

موسسه خدمات زبان های خارجی (FSI) برای آن دسته از اشخاصی که علاقه مند به یادگیری یک زبان خارجی هستند، یک مرجع کاربردی به وجود آورده است. این مرجع، لیستی از رتبه بندی میزان سختی و تعداد ساعات تخمین زده شده، جهت یادگیری هر زبانی در سطح نیمه حرفه ای ارائه داده است. در این لیست، زبان آلمانی به عنوان یک زبان دسته ۲ رتبه بندی شده است و مشابه زبان انگلیسی است. همان طور که پیش تر هم اشاره شد، تخمین زده شده است که جهت یادگیری زبان آلمانی، به گذراندن ۷۵۰ ساعت یا ۳۰ هفته کلاس احتیاج است.

این پژوهش، بر روی تعدادی از دانشجویان زبان که روزانه به سه ساعت تمرین فردی پرداخته و هر هفته نیز ۲۵ ساعت را در کلاس حضور داشتند، انجام شده است. با اینکه این زمان کمی زیاد به نظر برسد، اما یادگیری زبان های نزدیک به انگلیسی مانند اسپانیولی و فرانسوی هم ممکن است ۲۴ هفته یا ۶۰۰ ساعت زمان ببرد. همچنین، زبان هایی مانند چینی ماندارینی و ژاپنی ممکن است جهت یادگیری آن ها، به ۸۸ هفته یا ۲۲۰۰ ساعت زمان نیاز باشد. با توجه به این موارد، یادگیری زبانی آلمانی به اندازه ای که شما تصور می کنید، سخت نیست و طول نمی کشد.

مواردی که یادگیری زبان آلمانی را دشوار می کند:

دلایل بسیاری وجود دارد که می تواند مانع یادگیری زبان آلمانی با سرعتی که شما انتظار دارید، شود. بعضی از این موارد رایج عبارت اند از:

  • از دست دادن انگیزه به علت رو به رو شدن با مفاهیم گرامری سخت و پیچیده
  • تمرین نکردن مداوم
  • برخوردار نبودن از معلم یا مربی مناسب
  • استفاده از شیوه های یادگیری ناکارآمد
نکته

یادگیری زبان آلمانی بدون کمک گرفتن از یک معلم یا مربی آلمانی حرفه ای و با سابقه تقریباً غیرممکن است. یک معلم خوب می تواند به شما کمک کند که به سرعت دستور زبان جدید را درک کنید و کلمات را درست تلفظ کنید و همچنین، لهجه خود را بهبود بخشید. اما از طرف دیگر، وجود یک معلم بی تجربه یا استفاده از روش های تدریس غلط می تواند این مفاهیم را دشوار تر کند و در نتیجه، منجر به از بین بردن انگیزه زبان آموز جهت ادامه یادگیری زبان آلمانی شود.

اشتراک گذاری